تلویزیون به دلیل امکان پخش همزمان صوت و تصویر از جذابیت زیادی برخوردار است ضمن اینکه سطح پوشش این رسانه در مقایسه با رسانههای دیگر بسیار زیاد است از اینرو همواره به عنوان یکی از مناسبترین رسانهها برای نمایش تبلیغات مربوط به کالاهای مصرفی مطرح بوده است. تبلیغاتی که در بین برنامههای مختلف تلویزیونی نمایش داده میشوند اصطلاحا تیزر نامیده میشوند. تیزرها با استفاده از جاذبههای صوتی و تصویری سعی در جلب توجه و اغنای مخاطبان خود دارند. هر چند تیزرها در مکانهایی مانند سینما نیز نمایش داده میشوند اما بیشترین کاربرد آنها در شبکههای تلویزیونی است.
در مقایسه با اشکال و روشهای دیگر تبلیغاتی، برای ساخت تیزرها زمان بسیار بیشتری اختصاص داده میشود. تمامی مراحل ساخت یک تیزر از حساسیت بالایی برخوردار هستند که قصور در هر مرحله میتواند نتیجهء کار را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس و با توجه به هزینهء بسیار زیادی که غالبا صرف ساختن تیزرهای تبلیغاتی میشود باید در تمامی مراحل ساخت تیزرها دقت و حساسیت لازم را به کار گرفت.
برای تولید یک تیزر تلویزیونی مراحل مختلفی باید سپری شود که به طور خلاصه این مراحل عبارتند از:
1- توافق در مورد فیلمنامه.
2- انتخاب شرکت سازنده تبلیغ. غالبا در این مرحله قیمتهای شرکتهای مختلف با یکدیگر مقایسه و مناسبترین شرکتانتخاب میشود.
3- توافق درخصوص هزینهء ساخت تبلیغ.
4- انتخاب بازیگران.
5- تهیه موسیقی: موسیقی توسط یک آهنگساز حرفهای تهیه میشود. برای این کار چندین مرحله وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: طراحی موسیقی (نوشتن پارتیتور)، تست موسیقی و نهایتا ضبط موسیقی ساخته شده است که این کار خود شامل اجارهء استودیو و تدارک یک گروه موسیقی شامل خواننده و گروه نوازندگان میشود.
6- تولید: در این مرحله کارگردان انتخاب شده و عناصر ضروری شامل طراحی و لباسها مشخص میشوند.
7- فیلمبرداری که خود شامل دو مرحلهء اصلی است; اول اجارهء استودیوی فیلم یا پیدا کردن لوکیشن یا مکان مناسب برای تصویربرداری و دوم تشکیل گروهی از میان متخصصان مختلف فیلمسازی.
8- پستولید: این مرحله شامل تهیهء افکتهای صدا و دیگر افکتهای مورد نیاز و دوبله کردن دیالوگهاست.
9- صداگذاری: اگر نیاز به صدایی خارج از تصویر باشد، این کار در مرحلهءضبط به صورت مجزا انجام میگیرد. مراحل این کار به شرح زیر است:
تعیین صدا، غیر از یکسری صداهای موجود
در برخی موارد تهیهء قطعات موسیقیآزمایشی
اجارهء استودیو و نهایتا ضبط صدا
10- تدوین: در این مرحله تمامی اجزای تیزر در کنار هم قرار داده میشوند.
11- در مرحلهء بعدی فیلم تدوین شده برای نمونهای از مخاطبان هدف، نمایش داده میشود.
12- در این مرحله نیز تعدیلات و اصلاحات لازم انجام میشود.
13- در نهایت پس از توافق روی تیزر تولید شده، فیلم آن به ایستگاههای تلویزیونی ارسال میشود.
لازم به ذکر است که برای نمایش تبلیغات تلویزیونی باید قبلا با شبکهء تلویزیونی هماهنگیهای لازم صورت گرفته باشد. این هماهنگی باید در خصوص ساختار فیلمنامه و ساختار تیزر تولید شده صورت گیرد.
منبع: شماره 576 روزنامه سرمایه / نوشته امیر بختائی