چرا تبلیغات ؟!

 

 

چرا تبلیغات ؟!

 

   در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم ابزاری است که مورد استفادهء بسیاری از افراد قرار گرفته است._ هر ساله مبالغ زیادی صرف امور تبلیغاتی می‌شود، بنابراین لازم است انجام تبلیغات به شکلی کارا و موثر صورت پذیرد. از آن‌جا که تبلیغات اهداف فراوانی را محقق می‌سازد، حیطهء کاربردهای آن بسیار گسترده ‌است.

   ممکن است در یک جامعهء کوچک، ساده و کم‌جمعیت، روابط کاملاً شخصی و مستقیم و به صورت رودررو باشد، بنابراین به اشکال دیگر ارتباطی نیاز چندانی نباشد، ولی در یک جامعهء بزرگ، پیچیده و صنعتی، علاوه بر ارتباطات رودررو، باید از ارتباطات غیرمستقیم نیز استفاده کرد. تبلیغات، این نیاز جوامع عصر حاضر را به خوبی پاسخ می‌دهد. تبلیغات راهکاری است که با توجه به پارامترهای اندازه، میزان فاصله، راحتی و هزینه، توجهات ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. «ما تبلیغ می‌کنیم به این دلیل که به تحقق اهدافمان کمک می‌کند

   بر اساس آنچه گفته شد، تبلیغات نه تنها برای سازمان‌های تجاری و صنایع بزرگ امری ضروری است، بلکه برای همهء ما انسان‌ها نیز یک ابزار مفید و حتی ضروری است. از زمان پیدایش جوامع بشری، از این ابزار برای اهداف مختلفی از جمله اهداف ذیل استفاده شده است

.

برای فروش کالاها و خدمات، توسط شرکت‌های تجاری

برای خرید و فروش کالاهای شخصی توسط اشخاص

‌‌برای یافتن نیروی کار و استخدام افراد، توسط شرکت‌های تازه تاسیس یا در حال توسعه

برای اطلاع‌رسانی به جامعه، توسط دولت‌ها

برای اطلاع‌رسانی در خصوص موفقیت‌ها و یا نتایج کسب شده توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها

برای کسب آرای مردم توسط احزاب سیاسی

   کاربردهای تبلیغات بسیار بیش‌تر از مواردی است که در بالا ذکر شد و البته به طور مداوم به این فهرست مواردی دیگر اضافه می‌شود اما به هر ترتیب، تمامی کاربردهای تبلیغات، دارای ویژگی مشترک زیر هستند:

«لزوم انتقال یک پیام که گاهی این پیام تجاری است، گاهی درخصوص معرفی خدمات عمومی است، گاهی در راستای اهداف تجاری شرکت‌ها و گاهی نیز در جهت اهداف شخصی است

 

منبع: روزنامه سرمایه، مورخ 27/1/86 ، صفحه مدیریت و بازاریابی -  نوشته امیر بختایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد