استراتژی های محسوس سازی خدمات

 

 استراتژی های تبلیغاتی

 

بازاریابی و تبلیغات خدمات به دلیل ویژگی نامحسوس بودن آنها، با مشکلات فراوانی همراه است. چراکه تا وقتی محصولی مشهود و محسوس نباشد چیزی برای جذاب کردن پیام تبلیغ وجود نخواهد داشت. از اینرو چنانچه بتوان با اتخاذ روشهایی خدمات را محسوس نمود، می‌تون انتظار داشت که فعالیتهای تبلیغاتی مربوط به آن خدمت نیز از اثربخشی بیشتری برخوردار شوند. "بری و کلارک" دو تن از اندیشمندانی هستند که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند.

 این دو اندیشمند به منظور محسوس سازی خدمات، چهار استراتژی تشبیه، نمایش فیزیکی، مستندسازی و به تصویر کشیدن را پیشنهاد نموده‌اند.

در استراتژی تشبیه، سعی می‌شود با برقراری ارتباط بین یک خدمت با یک شیء، فرد یا مکان خاص، خدمت مورد نظر تا حد امکان محسوس‌ شود.

در استراتژی نمایش فیزیکی، قسمت‌های فیزیکی خدمت مورد نظر به نمایش در ‌می‌آید. به عنوان مثال بر اساس این استراتژی می‌توان از کلاسهای یک مؤسسه آموزشی برای نمایش فیزیکی خدمات آموزشی آن مؤسسه استفاده نمود.

در استراتژی مستند سازی، اطلاعات و ارقام  مرتبط با آن خدمت نشان داده می‌شود.

و سرانجام در استراتژی به تصویر کشیدن، مزایای خدمت و یا کیفیت آن خدمت را با نشان دادن تصاویر مرتبط نشان می‌دهند. برای مثال نشان دادن چهره خندان افرادی که با یک کشتی تفریحی در حال مسافرت هستند، روش مناسبی برای به تصویر کشیدن خدمات مسافرت دریایی به شمار می‌آید.

 

 منبع: استراتژی‌های تبلیغاتی برای خدمات (1385)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد