ارتباط تبلیغات تجاری با سایر علوم

در گذشته تبلیغات به سلسله مسائل خاصی که در خدمت پیشبرد فروش قرار داشت محدود بود، اما با توسعه اقتصادی و پیشرفت‌های صنعتی این حرفه با سایر علوم و فنون نیز ارتباط پیدا کرد، بعضی از این علوم به طور مستقیم و بعضی دیگر به شکل غیرمستقیم در “تبلیغات تجاری” اثر گذاشتند، مثلاً ریاضیات و آمار گرچه کاملاً در کار تبلیغات موردنظر نیستند ولی در تنظیم بودجه، محاسبات اثر تبلیغ در وسایل مختلف، به ریاضیات و در گردآوری نظرات و خواسته‌های مصرف‌کننده، برآورد جذب بازار برای یک محصول و یا برای تهیه آمارهای مربوط به ظرفیت بازار و امکانات توسعه علمی، تبلیغات تجاری به علم آمار نیاز دارد و یا این دو به هم ارتباط نزدیک پیدا کردند.

تبلیغات از جهتی دیگر به اقتصاد مربوط می‌گردد، دانستن موقعیت بازار، افزایش و کاهش عرضه و تقاضا، ظرفیت بازار، قوانین و مقررات جاری حاکم بر محدوده اقتصادی و بالاخره مسئله وضع کلی بازار از جنبه‌های خاص نظیر رونق، رکود و یا بحران همه در پیشرفت یا پس‌گرائی تبلیغات در یک جامعه مؤثر است. دانستن این عوامل می‌تواند ما را در اتخاذ تصمیم به موقع و بهره‌برداری صحیح در برنامه‌ها یاری کرده و امکانات مطلوب را برای پیش‌بینی اثر تبلیغات فراهم آورد. هم‌چنین تبلیغات تجاری با برخی از علوم اجتماعی مانند جامعه‌شناسی (Sociology)، مردم‌شناسی (Archeology)، و روانشناسی (Psycology) همبستگی دارد، زیرا شناخت جامعه برای وضع اصول و نظریه‌های مربوط به تبلیغ و یا آشنائی با نحوه رفتار، سنت‌ها و عادات مردم یک محدوده و بالاخره دانش عوامل روانی حاکم بر این اجتماع مثل پیروی از مد، تمایلات، خواسته‌ها و تغییرات ذهنی آن‌ها لازمه تنظیم یک پروژه تبلیغاتی و خلق ایده‌ها و شعارهای مربوط به آن است، بنابراین ارتباط تبلیغات تجاری را با سه علم جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و روانشناسی ارتباطی نزدیک است.

منبع: پیام فردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد