مارک تجاری (برند)

 از مهمترین جنبه‌های هر کسب و کار چه بزرگ و چه کوچک، چه خرده فروشی و چه تجارت میان شرکت ها، تعیین مارک تجاری به شمار می‌رود. به کار گیری یک استراتژی موثر در ارتباط با مارک تجاری به شما امکان اتصال به بازار رقابت را می‌دهد. اما «تعیین مارک تجاری» دقیقا به چه معناست؟ و تاثیر آن بر یک کسب و کار چه می‌تواند باشد؟
اصول تعیین مارک تجاری
مارک تجاری شما به منزله وعده‌یی است که به مشتری خود داده‌اید. این مارک محدوده انتظارات از محصول یا خدمات شما را برای مشتری مشخص نموده و تمایزی میان آنچه شما عرضه می‌کنید با آنچه رقیب شما عرض می‌کند به وجود می‌آورد .


مارک تجاری از آنچه هستید، آنچه مایلید باشید و دریافت مشتریان از شما نشات می گیرد. آیا در حرفه خود تشکیلاتی تک رو و نوآور محسوب می‌شوید یا با تجربه و معتبر؟ آیا محصولی با کیفیت و بهایی بالا دارید یا با کیفیت بالا و بهایی اندک؟ طبیعی است داشتن هر دو این شرایط در آن واحد میسر نیست، به خاطر داشته باشید محتملا برآوردن تمام و کمال خواسته های کلیه اصناف برای شما امکان‌پذیر نیست. هویت شما باید بر اساس آنچه گروه مشتریان مورد نظر شما نیاز دارند شکل گیرد. شالوده مارک تجاری لزوما لوگوی شما می‌باشد .
ضروری است در وب‌سایت، کالاهایی که جهت بسته‌بندی و تبلیغ مورد استفاده قرار می‌دهید نوعی یکپارچگی منظور شود تا ارتباط آنها با مارک تجاری حفظ شود .
استراتژی مارک تجاری
استراتژی مارک تجاری یعنی به چه نحوه چه اندازه، کجا، چه وقت و برای چه کسانی جهت برقراری ارتباط از طریق مارک تجاری برنامه‌ریزی می‌کنید .
ارزش ایجاد شده حاصل از مارک تجاری
تعیین مارک تجاری با ثبات و بر پایه یک خط مشی صحیح منجر به ایجاد ارزش مارک تجاری خواهد شد که «ارزش افزوده» برای محصولات و خدمات شرکت شما تعبیر می‌شود. این ارزش افزوده به شما امکان می دهد تا به اعتبار مارک تجاری، برای محصول خود بهای بیشتری مطالبه نمایید در حالی که سایر محصولات یکسان ولی فاقد مارک تجاری معتبر از این امتیاز بی‌بهره‌اند. روشن‌ترین نمونه از ایندست محصول کوک است در برابر سودا، از آنجایی که کوکاکولا مارک تجاری قدرتمندی است به طبع توانسته با بهای بالاتر جوابگوی بازار مصرف وسیع‌تری نیز باشد .
ارزش افزوده نهفته در ذات مارک تجاری به طرق دیگری نیز خود را ظاهر می‌سازد. مثلا: ‌نایک برای دستیابی به بازار مورد نظر همواره محصولاتش را از طریق ستارگان دنیای ورزش عرضه نموده است .
تعریف مارک تجاری
تعریف مارک تجاری سیری است برای کشف استعدادهای نهانی و نقاط ضعف یا به کلام ساده تر خودیابی کلی. این فرآیند می‌تواند دشوار، وقت‌گیر و گاه ناخوشایند باشد. در این راستا پاسخگویی به پرسش های زیر سودمند خواهد بود :
- رسالت تشکیلات شما چه می‌باشد؟
- مزایا و ویژگی‌های محصولات / خدمات خود را در چه می دانید؟
- مشتریان فعلی و احتمالی چه تصوری از تشکیلات شما دارند؟
- می خواهید با چه روش‌هایی با این تشکیلات همکاری کنند؟‌
بررسی جامعی صورت داده و طی آن نیازها، عادات و خواسته های مشتریان فعلی و احتمالی را دریابید. بر احتمالات تکیه نکرده و واقعا آنها را درک کنید. از آنجا که تعریف مارک تجاری و ایجاد یک استراتژی صحیح گاه پیچیدگی‌هایی دارد پس بهره گیری از تخصص یک گروه مشاور کسب و کار کوچک یا یک مرکز توسعه کسب و کار کوچک به عنوان اهرمی برای رسیدن به مقصود ایده مناسبی خواهد بود .
اقدام به ایجاد مارک تجاری
پس از تعر یف جهت تقویت و ترویج مارک تجاری خود چگونه عمل می‌کنید، به توصیه های زیر توجه کنید :
- یک لوگوی چشمگیر انتخاب نموده و هر جا مقتضی بود آن را در معرض دید قرار دهید .
- پیام های کلیدی خود را مشخص نموده و آن را در کنار مارک خود درج کنید .
- مارک تجاری خود را یکپارچه سازید. بسط مارک تجاری به شیوه‌های مختلف از جمله پوشش درمحل کار، پاسخگویی به تماس های تلفنی، امضا و علائم استفاده شده در ایمیل‌ها و مواردی از این قبیل میسر است .
- آهنگی ابداع کنید که با اجرای آن در کلید ارتباطات مکتوب یا بصری، مستقیم یا غیر مستقیم انعکاس مارک تجاری شما باشد .
- یک شعار تبلیغاتی به وجود آورید، یک عبارت به یادماندنی، پر معنا و موجز بر گزینید که جوهر مارک تجاری را در بر گیرد .
- الگویی را طراحی نموده و استانداردهایی برای کالاهای تبلیغاتی معین کنید از رنگ‌ها، نمادها و ا ندازه های یکسان بهره ببرید .
- ثبات خود را حفظ کنید. این نکته در انتها آورده شده چون در تمام موارد بالا دلالت می‌کند .منبع: کارآفرینان امیرکبیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد